رویکرد انسان گرایانه ی نیما به طبیعت
نویسندگان
چکیده
در فایل اصل مقاله موجود است.
منابع مشابه
رویکرد جدید نیما به طبیعت
تقریباً از صد و هشتاد و پنج عنوان شعر در کلّیّات اشعار نیما دو سوم آنها مستقیماً از طبیعت الهام گرفته است؛ بنابراین طبیعت را باید آیینة تمام نمای روحیّات و ذهنیّات و تفکّرات او دانست. از میان سه نوع طبیعتگرایی توصیفی، تقلیدی و تألیفی (تأویلی)، رویکرد نیما به طبیعت از نوع تألیفی میباشد. در این نوع از طبیعتگرایی، شاعر با طبیعت همراه است؛ خواه به صورت تألیفی یعنی دوست بودن و الفت داشتن با طبیعت و خوا...
متن کاملرویکرد جدید نیما به طبیعت
تقریباً از صد و هشتاد و پنج عنوان شعر در کلّیّات اشعار نیما، دو سوم آنها مستقیماً از طبیعت الهام گرفته شده است. بنابراین طبیعت را باید آیینه تمام نمای روحیّات و ذهنیّات و تفکّرات او دانست. از میان سه نوع طبیعت گرایی توصیفی، تقلیدی و تألیفی (تأویلی) ، رویکرد نیما به طبیعت از نوع تألیفی می باشد. در این نوع از طبیعت گرایی، شاعر با طبیعت همراه است؛ خواه به صورت تألیفی، یعنی دوست بودن و الفت داشتن با طبیعت...
متن کاملواکاوی رویکرد معنویت گرایانه ی مارتین بوبر به اخلاق معلمی
هدف پژوهش حاضر، واکاوی منظومهی فکری مارتین بوبر در حوزههای دین، اخلاق و تربیت، به منظور تبیین مسئولیتهای اخلاقی و حرفهای معلم است. این پژوهش که با رویکرد توصیفی- تفسیری و روش استنتاجی انجام شده، در گام نخست، به توصیف و تفسیر رویکرد معنویتگرایانهی بوبر پرداخته است. بوبر از آن جهت فیلسوفی معنویتگرا قلمداد میشود که با طرح ایدهی «کسوف خداوند»، به حائل شدن اندیشهی ابزارانگارانهی مدرن در مواجه...
متن کاملبررسی امکان برون رفت از مغالطه ی طبیعت گرایانه در اخلاق از دیدگاه مایکل روس
رویکردهای طبیعتگرایانه به اخلاق درصدد هستند تا از یافتههای علوم تجربی در مباحث فلسفهی اخلاق بهره گیرند. از معروفترین رویکردهای طبیعتگرایانه به اخلاق رویکرد تکاملی است. اخلاق تکاملی همواره به ارتکاب مغالطههای طبیعتگرایانه متهم بوده است. مغالطهی طبیعتگرایانه دو قرائت هیومی و موری دارد. قرائت هیومی که به قرائت استنتاجی مغالطهی طبیعتگرایانه نیز موسوم است استنتاج «بایدها» از «استها» را ا...
متن کاملتبیین فلسفی دیدگاه آرمان گرایانه و واقع گرایانه قرآن نسبت به انسان بر اساس مبانی ملاصدرا
قرآن کریم دو دیدگاه متفاوت و در عین حال سازگار با هم نسبت به انسان دارد؛ نگاهی آرمان گرایانه در مقام تشریع و تکلیف و در عین حال دیدگاهی واقع گرایانه در مقام امتثال اوامر الهی. در نگاه نخست – که نگاه قرآن به انسان در مقام تشریع است- قرآن کریم معتقد است که تمامی انسان ها این قابلیت و توانایی را دارند که به کمال نهایی خویش دست یابند و این توقع از تمامی انسان ها، توقعی به جاست. اما از منظر دیگر- که...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه دهخداجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۸۱-۱۹۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023